پارچه کرپ چیست؟

این روزها بیش از هر زمان دیگری شاهد تنوع پارچه هستیم. طراحان لباس و کسانی که در زمینه خیاطی به فعالیت مشغول هستند، به راحتی می‌توانند بر مبنای اصول مورد نظر خویش، پارچه مناسب برای خیاطی را انتخاب نمایند. یکی از نمونه‌های محبوب و با کیفیت این محصولات، پارچه کرپ است. این روزها بسیاری از لباس‌های شیک و مجلسی توسط انواع پارچه‌های کرپ طراحی می‌شوند. با ما همراه باشید تا اطلاعات مفید و ارزشمندی در مورد این پارچه زیبا خدمت شما عزیزان ارائه دهیم.

معرفی پارچه کرپ

پارچه کرپ یکی از پارچه‌های زیبا و مجلسی است. این پارچه در ابتدا تنها با استفاده از الیاف ابریشم تهیه می‌شد، اما در حال حاضر برای تولید آن از سایر الیاف طبیعی و مصنوعی نیز استفاده می‌شود. کرپ‌ها از نظر ضخامت با همدیگر تفاوت‌هایی دارند و هر کدام از آن‌ها برای دوخت یک لباس خاص مناسب هستند. تجربه نشان دهنده آن است که کرپ ابریشم از دوام و استقامت بسیار زیادی نسبت به سایر نمونه‌های این محصولات برخوردار است. این پارچه با وجود این که ضخامت کمی دارد، اما دوام و استحکام آن مثال زدنی است.
البته کرپ‌هایی که با استفاده از الیاف مصنوعی تولید می‌شوند نیز دوام بالایی دارند و افراد با پوشیدن آن‌ها احساس راحتی فراوانی خواهند داشت. از این نوع کرپ برای دوخت لباس‌های معمولی مانند مانتو، پیراهن، بلوز، شومیز و… استفاده می‌شود. از جمله محبوب‌ترین نوع این محصولات می‌توان به پارچه کرپ دالقیچ و پارچه کرپ الیزه اشاره نمود.

محبوبیت پارچه کرپ برای دوخت لباس

در میان انواع و اقسام پارچه‌هایی که برای دوخت انواع لباس تولید می‌شوند، پارچه کرپ از محبوبیت بسیار زیادی برخوردار است. در این قسمت به برخی از مهم‌ترین علل محبوبیت این پارچه زیبا اشاره می‌کنیم:
• پارچه کرپ دارای ایستایی بسیار خوبی است، بنابراین یکی از بهترین گزینه‌ها برای دوخت لباس‌های رسمی به شمار می‌رود.
• پارچه کرپ در قیاس با سایر پارچه‌هایی که با الیاف نخی تولید می‌شوند، کمتر چروک می‌شود. در واقع لباس‌هایی که با این پارچه دوخته می‌شوند، نیاز چندان زیادی به اتوکشی ندارند. حتی اگر در مواقعی بر روی آن‌ها چروک‌های بسیار کمی ایجاد شود، می‌توان به راحتی و در کوتاه‌ترین زمان ممکن آن چروک‌ها را برطرف کرد.
• پارچه‌های کرپ دارای کیفیت بالایی هستند و در اثر استفاده مکرر و شستشوی مداوم، در معرض آسیب قرار نمی‌گیرند.
• پارچه کرپ از نظر جنس، رنگ و مدل، دارای انواع و اقسام مختلفی است و تنوع فراوانی در این نوع پارچه‌ها مشاهده می‌کنیم.
• پارچه های کرپ در هنگام استفاده، هیچ نوع پرزی نمی‌دهند.
• تراکم بافت پارچه‌های کرپ بسیار بالاست و این موضوع زیبایی و جذابیت آن را چندین و چند برابر نموده است.

 

انواع پارچه کرپ

همان‌گونه که اشاره کردیم، پارچه‌های کرپ با توجه به مواد اولیه به کار رفته در ساختار آن‌ها، بافت، رنگ و جنس دارای تنوع بسیار زیادی بوده و هر کدام از آن‌ها برای دوخت یک لباس خاص مناسب هستند. همچنان با ما همراه باشید تا در ادامه مطلب انواع پارچه‌های کرپ را خدمت شما عزیزان معرفی نموده و کارایی آن‌ها را بیان کنیم.

•انواع پارچه کرپ حریر

بافت این پارچه نازک و بسیار سبک است و معمولاً از آن برای دوخت لباس‌های تابستانی استفاده می‌کنند. برای تولید این نوع پارچه از ابریشم طبیعی یا مصنوعی استفاده می‌کنند که هر کدام از آن‌ها با قیمت خاص خود ارائه می‌شوند. معمولاً انواع پارچه کرپ حریر در طیف رنگی مات ارائه می‌شوند و یکی از بهترین گزینه‌ها برای دوخت لباس‌های مجلسی و شومیز به شمار می‌روند. این پارچه کشسانی ندارد و در هنگام شستشوی آن نیز نباید نگران آبرفت آن باشید. به سبب این که بافت آن بسیار منسجم و زیباست، بنابراین برای دوخت آن نیازی به استفاده از آستر وجود ندارد.

• انواع پارچه کرپ مازراتی

اگر بخواهیم به یکی از پارچه‌های پر کاربردی که این روزها در صنعت مد و پوشاک از آن استفاده‌های فراوانی می‌شود اشاره کنیم، بدون شک از پارچه کرپ مازراتی نام خواهیم برد. این پارچه در قیاس با سایر پارچه‌های کرپ، ضخامت بالایی دارد و استحکام آن مثال‌زدنی است. شما می‌توانید از این پارچه برای دوخت لباس‌هایی مانند مانتو، پیراهن مجلسی و انواع لباس‌های خانگی استفاده کنید. این نوع پارچه دارای تراکم بافت بالایی بوده و نرمی و لطافت خاصی دارد. همچنین تنوع آن در طرح و رنگ بسیار بالاست. انواع پارچه کرپ مازراتی با بهره‌گیری از نخ‌های تابدار و برخی از مواد مصنوعی تولید شده‌اند.

• پارچه کرپ گلدار

این پارچه همواره به عنوان یکی از پارچه‌های محبوب به خصوص در فصل‌های بهار و تابستان مطرح شده است. معمولاً طراحان لباس و خیاطان ماهر از پارچه کرپ گلدار برای دوخت بسیاری از لباس‌های زنانه و دخترانه مانند پیراهن و شومیز استفاده می‌کنند. این پارچه به سبب این که چروک نشده و نیاز به اتوکشی ندارد، یکی از بهترین انتخاب‌ها به عنوان لباس روزمره به شمار می‌رود.

• پارچه کرپ اسکاچی

برای تولید این پارچه از الیاف پشمی تابدار استفاده می‌نمایند. بررسی‌ها نشان دهنده آن است که الیاف طبیعی پشمی که در ساختار اصلی این پارچه به کار رفته‌اند، یک بافت مات و نامنظم برای این پارچه به وجود آورده‌اند. گفتنی است پارچه‌هایی که برای تولید آن‌ها از پشم خالص استفاده شده باشد، با قیمت بیشتری ارائه می‌شوند. بنابراین اگر در بازار، پارچه کرپ اسکاچی با قیمت مناسب مشاهده کردید، احتمالاً در ساختار آن از الیاف پلی استر نیز استفاده شده است. از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های این پارچه آن است که ضخامت بالایی دارد و لباس‌هایی که با آن دوخته می‌شوند، نیاز به آسترکشی ندارند. شکل ظاهری این پارچه صاف و یکدست نیست و در بافت اصلی آن برجستگی‌هایی مشاهده می‌شود. از این پارچه برای دوخت مانتو، شلوار و شومیز استفاده می‌نمایند.

• پارچه کرپ باربی

پارچه کرپ باربی دارای ساختاری ضخیم است و هوا نمی‌تواند از میان بافت‌های آن عبور کند. به همین سبب طراحان لباس از آن برای دوخت انواع لباس‌های پاییزه و زمستانه مانند مانتو و شلوار استفاده می‌کنند. این پارچه در قیاس با سایر کرپ‌ها از قدرت ایستایی بالایی برخوردار است و فرم اندام را به شکل زیبایی نمایش می‌دهد. بنابراین می‌توان از آن برای دوخت مانتو و شلوارهای رسمی استفاده نمود. فراموش نکنید که پارچه کرپ باربی از قدرت کشسانی بسیار کمی برخوردار است و در هنگام خرید یا دوخت آن، باید به این مسئله توجه ویژه‌ای نمایید.

• پارچه کرپ گاباردین

از نظر طراحان لباس، خیاطان ماهر و حرفه‌ای و حتی افراد عادی، پارچه کرپ گاباردین دارای بافتی بسیار محکم و مقاوم است و همین امر استقامت آن را در برابر عوامل آسیب رسان افزایش داده است. این پارچه از نظر بافت دارای تنوع بسیار زیادی است که از جمله معروف‌ترین آن‌ها می‌توان به بافت تیغ ماهی، اریب و جناقی اشاره نمود. این پارچه برای فصل بهار انتخاب بسیار مناسبی است، زیرا ضخامت آن کاملاً متعادل است و هوا از لابه لای تار و پود آن می‌تواند به جریان درآید. گفتنی است این پارچه برای دوخت کت و شلوار مردانه، کت و شلوار زنانه و به طور کلی لباس‌های رسمی و اداری انتخاب بسیار ایده‌آلی است.

• پارچه کرپ شیفون

برای تولید این پارچه از الیاف مصنوعی که شباهت بسیار زیادی به الیاف ابریشم طبیعی دارند استفاده می‌شود. برخی از مراکز تولیدی، در بافت این پارچه از نخ چند فلامینتی نیز استفاده می‌نمایند که باعث ایجاد درخشش خاصی برای آن می‌گردد. این پارچه بسیار سبک و راحت است و می‌توان از آن برای دوخت انواع لباس‌ها استفاده نمود.

سخن پایانی
یکی از مهم‌ترین پارامترهایی که برای طراحی و دوخت لباس از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می‌باشد، پارچه مناسب است. شما اگر زیباترین طرح‌ها و دوخت‌ها را بر روی یک پارچه نامناسب انجام دهید، نتیجه‌ای که در نهایت حاصل خواهد شد، چندان خوشایند نخواهد بود. بنابراین باید در هنگام انتخاب و خرید پارچه دقت فراوانی انجام دهید. بدون شک یکی از بهترین پارچه‌های موجود در جهان که همواره توجه بسیاری از طراحان و خیاطان حرفه‌ای را به خود اختصاص داده است، پارچه کرپ می‌باشد. این پارچه برای لباس‌های رسمی و اداری، لباس‌های مجلسی و حتی لباس‌هایی که در طول روز استفاده می‌کنیم، انتخابی ایده آل و مناسب است.

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

Select the fields to be shown. Others will be hidden. Drag and drop to rearrange the order.
  • Image
  • SKU
  • Rating
  • Price
  • Stock
  • Availability
  • Add to cart
  • Description
  • Content
  • Weight
  • Dimensions
  • Additional information
Click outside to hide the comparison bar
Compare