وبلاگ

آشنایی با انواع ابزار طراحی سیاه قلم

هنر سیاه قلم هنر، آفرینش نقشی زیبا از خطوط سیاه درهم و برهم و خط خطی کردن است. کاری که در کنار انتقال حس آرامش و لذتبخش بودن، می‌تواند درآمدزا هم باشد.

ابزار طراحی سیاه قلم موضوعی است که برای پیشرفت در مهارت طراحی بهتر است با آن آشنا شویم. افرادی که در این زمینه در حال فعالیت می‌باشند، به خوبی با این ابزار و تجهیزات آشنایی دارند، اما افرادی که چیزی در این مورد نمی‌دانند و شاید به تازگی به سبک سیاه قلم نقاشی علاقه‌مند شده‌اند، بهتر است ابتدا با بررسی و شناخت این وسایل کار را آغاز کنند.

منظور از طراحی سیاه قلم چیست؟

طراحی سیاه قلم سبکی پرطرفدار و با متریال مشکی مانند ذغال و مداد کنته است که به خوبی از ایجاد کنتراست و تضاد برای خلق زیبایی‎های بصری استفاده می‌کند. با طراحی سیاه قلم‌ می‎توان طرح‌های رئال و زیبا مانند فتورئال و هایپررئال ترسیم کرد. هم‌چنین ذغال ابزاری موثر برای سایه زنی وهاشور زنی می‌باشد. امروزه تکنیک‌های متنوعی در آموزش سیاه قلم و کار با ذغال، پودر ذغال، قلم مو و یا مداد کنته وجود دارد که به حاصل همه آن‌ها نقاشی سیاه قلم گفته می‌شود.

انواع وسایل مورد نیاز برای سیاه قلم

در این قسمت به بررسی انواع وسایل لازم برای سبک نقاشی سیاه قلم می‌پردازیم و سعی می‌کنیم تا جایی که امکان دارد کاربرد و ویژگی‌های مربوط به هر کدام از آن‌ها را بیان کنیم تا بتوانیم به خوبی و به راحتی به شما کمک کنیم که در این مسیر به بهترین شکل ممکن از وسایل این کار آگاه شده و کسب اطلاعات نمایید.

قلم مو

اولین چیزی که برای کشیدن نقاشی در هر سبک و سیاقی به آن احتیاج دارید، قلم موی نقاشی است. کاربرد قلم موی سیاه قلم به این شکل است که از آن برای محو کردن سایه‌ها و همچنین برای سایه زدن کلی با استفاده از پودر ذغال و… استفاده می‌کنند. معمولا قلم موهای نقاشی دارای سایزها و اندازه‌های مختلفی هستند و هر کدام از آن‌ها می‌توانند برای یک نوع از سایه زدن استفاده شوند.
قلم موها معمولا دارای موهای طبیعی و مصنوعی می‌باشند و قلم موهایی که موهای طبیعی دارند در حقیقت براش‌های نرم‌تر و لطیف‌تری نیز محسوب می‌شوند. قلم موهای باریک برای کشیدن خطوط باریک و نازک استفاده می‌شوند. این در حالی است که قلم موهای پهن تر می‌توانند برای خطوط پهن تر استفاده شوند و همین موضوع سبب ایجاد تفاوت در بین آن‌ها می‌شود.

مداد کنته

مداد کنته

مداد کنته یکی دیگر از ابزارهایی است که در طراحی سیاه قلم کاربرد خواهد داشت. سرمنشا و پیدایش این مداد به دوران ناپلئون بازمی‌گردد که در آن دوران به دلیل عدم وجود و کشف گرافیت از کنته استفاده می‌کردند. می‌توان در کارخانه، به متریال اولیه این مداد رنگدانه‌هایی را اضافه کرد و از طریق آن مداد کنته‌های رنگی را به وجود آورد که در حال حاضر طیف گسترده و وسیعی از این مدادها وجود دارد.
مدادهای معمولی معمولا دارای مغزی از جنس گرافیت می‌باشند و برخلاف مدادهایی که معمولی هستند، دارای مغذی از جنس ذغال هستند. مداد کنته از سه مدل سافت، مدیوم و‌ هارد تشکیل شده است و هر کدام از آن‌ها برای یک نوع از طراحی استفاده می‌شوند.

ذغال و پودر ذغال

مورد بعدی درخصوص ذغال و پودر ذغال است که از آن‌ها برای کشیدن نقاشی‌های سیاه قلم استفاده می‌شود. معمولا از ذغال در تکنیک‌ها و سبک‌هایی همچون سیاه قلم فتورئال و یا سیاه قلم ‌هایپر رئال استفاده می‌کنند. استفاده کردن از ذغال سبب می‌شود که نوعی سیاهی محض و مطلق به نقاشی بخشیده شود و حتی تصویری که می‌کشیم حالت مخملی گونه پیدا کند. مورد بعدی نیز درخصوص داشتن پهنای بیشتر نسبت به مداد است. معمولا از ذغال برای کشیدن سایه‌ها و طرح‌های وسیع استفاده می‌کنند و همین موضوع سبب می‌شود که نتوانید با استفاده از ذغال اقدام به کشیدن طرح‌های نازک و ریزه کاری‌ها کنید.
از جمله ویژگی‌هایی که مربوط به طراحی با ذغال می‌شود، درخصوص ایجاد کردن طرح‌هایی است که حالت‌هایی واقعی تر و احساسی تر دارند. برای آن که بتوان ذغال را تهیه نمود، لازم است تا چوب را در دمای کم اکسیژن بسوزانند و در کنار آن از نوعی واکس و روغن نیز استفاده کنند. با توجه به میزان استفاده از واکس و روغن لازم، می‌توانید ذغال سخت و یا نرم داشته باشید.

 

پاک کن‌ها

یکی از مهم ترین مولفه‌های لازم که حتی برای حرفه‌ای ترین نقاشان و طراحان نیز اهمیت دارد مربوط به پاک کن‌ها می‌شود. پاک کن‌ها را می‌توانید برای پاک کردن خطوط اشتباه و ریزه کاری‌های دیگر استفاده کنید و خیالتان نیز از بابت خراب نشدن نقاشی کاملا راحت باشد. انواع و اقسام پاک کن‌ها وجود دارد که شامل موارد زیر می‌شوند:
پاک کن صابونی، پاک کن معمولی پلاستیکی، پاک کن معمولی وینیل، پاک کن مثلثی فکتیس، پاک کن مدادی یا پاک کن فرچه‌ای، پاک کن اتودی یا پاک کن فشاری، پاک کن برقی یا پاک کن شارژی و پاک کن خمیری.

تکنیک‌های مورد استفاده در نقاشی سیاه قلم

تکنیک سایش: اولین تکنیک در طراحی سیاه قلم ساییدن است. به این صورت که پس از قرار دادن کاغذ بر روی سطح مورد نظر، زغال را بر روی آن بسایید. در نتیجه تصویر مورد نظر بر روی کاغذ نقش خواهد بست.
هاشور زدن: برای ایجاد هاشور در طراحی باید ذغال را به صورت موازی روی سطح کاغذ حرکت داده و خطوط موازی و پشت سر هم طراحی کنید. استفاده از ذغال در این طراحی باعث مشکی‌تر شدن و نرم‌تر شدن طرح می‌شود.
پاک کن زنی: در این تکنیک از پاک کن‌های نرم و منعطف استفاده شده که مهم‌ترین کاربرد آن‌ها ایجاد بافت‌های مورد نیاز طراحی است. پاک کن‌های رایج برای انجام این کار، پاک کن خمیری، اتودی و فرچه‌دار است.
تکنیک محو کردن: با استفاده از این تکنیک می‌توانید نقاط تاریک و روشن را به خوبی در همدیگر ترکیب کنید. برای انجام این کار می‌توانید با انگشت زغال را ساییده یا از پودر زغال استفاده کنید. سپس آن را بر روی کاغذ پخش کنید.

جمع بندی

ابزار طراحی سیاه قلم مولفه مهمی ‌در هنر سیاه قلم و به طور کلی در طراحی است. هر کدام از مواردی که عنوان شدند می‌توانند گزینه‌های خوبی برای آن که در نهایت یک نقاشی ساده و زیبا را داشته باشیم، محسوب شوند. سعی کنید تمامی ‌ابزارهایی که برای کشیدن نقاشی استفاده می‌کنید را از بهترین مارک‌ها تهیه کنید و از این طریق کیفیت نقاشی خود را افزایش دهید. چان چه سوال یا نظری در مورد این نوع طراحی دارید می‌توانید در قسمت کامنت با ما به اشتراک بگذارید.

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

Select the fields to be shown. Others will be hidden. Drag and drop to rearrange the order.
  • Image
  • SKU
  • Rating
  • Price
  • Stock
  • Availability
  • Add to cart
  • Description
  • Content
  • Weight
  • Dimensions
  • Additional information
Click outside to hide the comparison bar
Compare