وبلاگ

معرفی انواع سبک های نقاشی

معرفی انواع سبک های نقاشی و تفاوت آنها با یکدیگر به زبان ساده

اگر جز افراد دست به قلم باشید، مسلما می‌دانید که انواع سبک‌ نقاشی چند دسته هستند، هر سبک بر چه اساسی طبقه‌بندی می‌شود، پر فروش‌ترین سبک‌های نقاشی شامل چه مواردی می‌شوند، سبک نقاشی با خطوط چیست و… اما اگر جز افرادی هستید که در این زمینه هیچ فعالیتی نمی‌کنید و صرفا به دلیل علاقه به دنبال این موضوع هستید، بهتر است ادامه این مقاله را دنبال کنید و اطلاعاتی جامع و کامل را در این زمینه به دست آورید.

انواع سبک نقاشی

ابتدا بهتر است به طور کلی به انواع سبک نقاشی مدرن و کلاسیک نگاهی بیندازیم و ببینیم که چه مواردی را در این شاخه می‌توانیم جای دهیم.

سبک رئالیسم یا واقع گرایی

از اولین انواع سبک نقاشی می‌توان به رئالیسم اشاره کرد. این سبک یکی از مواردی است که اثرهای نقاشی مربوط به آن را بسیار زیاد دیده و شنیده‌ایم. در سبک نقاشی رئالیسم، هر چیزی همان طور که هست، نقاشی می‌شود. اگر ساختمانی زیبا باشد، همان طور زیبا و اگر فردی زشت باشد، همان طور زشت خواهد بود. کشیدن تصاویر انتزاعی همچون فرشته، روح، شیطان و… در این سبک کاربردی ندارد؛ زیرا نقاش سبک رئال نمی‌تواند آن‌ها را ببیند. بنابراین توان کشیدن آن‌ها را نیز نخواهد داشت. این سبک در مقابل سبک رومانتیسیسم قرار خواهد گرفت.

سبک امپرسیونیسم یا برداشت گرایی

در سبک برداشت گرایی و یا امپرسیونیسم می‌توانید شیوه متفاوتی از نقاشی را ببینید. در حقیقت در این روش از نقاشی کردن، نقاش صرفا از برداشت سریعی که از یک تصویر و یا صحنه دارد، می‌تواند نقاشی بکشد. این موضوع نشان می‌دهد که این نوع از سبک می‌تواند هم شامل واقعیت و هم شامل ذهن و تخیلات نقاش شود.
معمولا شیوه نقاشی کردن در این سبک با استفاده از ضربات قلم مو بر روی بوم نقاشی است و این موضوع سبب می‌شود که اگر از نزدیک و به صورت دقیق به نقاشی نگاه کنید، شاید متوجه چیز زیادی نشوید؛ اما برای دقیق دیدن این نقاشی لازم است از فاصله دورتری و به شکل جامع‌تر و کلی‌تری به نقاشی نگاه کنید.
درخصوص رنگ به کار رفته در این نوع از نقاشی‌ها نیز باید گفت که معمولا رنگ‌ها به طور کامل ترکیب نمی‌شوند و غلظت آن‌ها نیز یکسان سازی نمی‌شود. مثلا برای ساختن رنگ سبز باید آبی و زرد را ترکیب کنند تا رنگ سبز مورد نظر به دست بیاید، اما در این سبک این کار را نمی‌کنند و صرفا این دو رنگ را در کنار هم قرار داده و حس رنگ سبز را به بیننده القا می‌کنند.

 

تاریخچه سبک امپرسیونیسم

سبک امپرسیونیسم در حقیقت از شهر پاریس و توسط یک انجمن خصوصی مطرح و ابداع شد. افراد حاضر در این انجمن همگی جز نقاشانی بودند که با کمک یکدیگر به اختراع این سبک پرداخته و آن را رشد داده بودند. نام سبک امپرسیونیسم در حقیقت برای انتقاد از این سبک به کار برده شده بود، اما بر روی آن باقی ماند و امروزه نیز به همان اسم شناخته می‌شود.

سبک نقاشی پست امپرسیونیسم

سبک پست امپرسیونیسم یکی دیگر از انواع سبک نقاشی است که در آن می‌توانیم رگه‌هایی از سبک امپرسیونیسم را ببینیم، اما آن چیزی که در اینجا اهمیت دارد درخصوص آن است که چه تفاوت‌هایی با سبک قبلی وجود دارد؟ در این سبک معمولا نقاش از ضربات تند و محکم قلم مو برای تخلیه انرژی استفاده می‌کند؛ یکی از معروف ترین اثراتی که در این حوزه وجود دارد مربوط به نقاشی شب پر ستاره ونگوگ است. سبک پست امپرسیونیسم توسط نقاشانی انگلیسی پایه گذاری شد.
یکی از موارد مهم درخصوص این سبک آن است که نوع برخورد افراد و نقاشانی که در این حوزه کار می‌کنند تحلیل ساختاری بوده و به صورت فردی تر و شخصی تری با موضوعات برخورد می‌کنند. مورد بعدی نیز آن است که بیشتر موضوعاتی که در این سبک نقاشی می‌شوند از طبیعت الهام گرفته‌اند.

 

سبک نقاشی نئو امپرسیونیسم

به این سبک نام نودریافت‌گری را نیز می‌دهند. سرچشمه این سبک نیز در فرانسه بود. در این روش نقاط مجزا را با رنگ‌های خالص به شکلی در نقاشی به کار می‌برند که اگر از فاصله مناسبی به آن نگاه کنید، متوجه حداکثر میزان شفافیت و درخشندگی آن می‌شوید. معمولا در این مدل از نقاشی‌ها نقطه‌ها هم اندازه هستند و طوری انتخاب می‌شوند که با مقیاس و اندازه‌های تابلو هماهنگی داشته باشند. یکی از برجسته ترین نقاشان این سبک با نام ژرژ بود که آثار مهم و ارزشمندی را از خودش به جای گذاشته است.

سبک نقاشی فرا واقع گرایی

فرا واقع گرایی یکی دیگر از انواع سبک نقاشی است که با نام سوررئالیسم نیز شناخته می‌شود. این سبک در حقیقت یکی از جنبش‌های هنری است که مربوط به قرن بیستم می‌شود و به معنای واقعیت و یا واقعیت برتر و حقیقی شناخته می‌شود. سر آغاز و منشا پیدایش این سبک نیز به فرانسه بازمی‌گردد. اما چیزی که توسط این سبک بازتاب پیدا می‌کند، مربوط به آشفتگی‌ها و نابسامانی‌هایی است که در طول قرن بیستم رخ دادند.

سبک نقاشی اکسپرسیونیسم

سبک اکسپرسیونیسم که با نام سبک هیجان نمایی نیز شناخته می‌شود، در آغاز قرن 20 شروع شد. این مکتب ابتدا در کشور آلمان ظهور پیدا کرد و هدف اصلی ساختن و ظاهر سازی آن نیز مربوط به نمایش‌های درونی بشر به خصوص موارد و عواطفی همچون نفرت، ترس، عشق و اضطراب بود.
در این سبک یکی از بارزترین ویژگی‌هایی که وجود دارد مربوط به ایجاد اغراق در رنگ‌ها و اشکال است. در این روش دیگر خبری از ترسیم طبیعت واقعی نیست و بیشتر قضیه مربوط به بروز دادن و بیان کردن حالت‌های عاطفی به شکل شفاف‌تر و روشن‌تر می‌شود. از سال 1910 تا 1935 طول کشید تا این مکتب شکل بگیرد. آشنایی با این سبک از انواع سبک نقاشی دید و درک تازه‌ای از انتقال مفاهیم به ما می‌بخشد.

 

وجه تمایز و کاربرد سبک اکسپرسیونیسم

اگر بخواهیم به شکلی دیگر به سبک اکسپرسیونیسم نگاه کنیم، می‌توانیم بگوییم که این سبک در واقع یک روش نوین و مدرن برای بیان تجسم و تخیلی است که نقاش از آن برای القا و انتقال هیجانات خودش استفاده می‌کند. برای این کار نیز از رنگ‌های تند و شدید و همچنین اشکال کج و خطوط کلفت و زمخت استفاده می‌نماید.
به طور کلی این روش از سالیان دور تا کنون همواره در کنار هنرهای تجسمی ‌بوده است و در هر دوره تاریخی به شکلی خاص خودش را نشان داده است. معمولا در سبک اکسپرسیونیسم هنرمند از رنگ‌های تند و ضربه‌های مکرر و پشت سر هم قلم مو بر روی بوم استفاده می‌کند و شکل‌هایی عجیب و خارج از چارچوب را ایجاد می‌کند که هیچ گونه سامان و نظمی ‌ندارند. در این بین هر کدام از عناصری که بر روی بوم نقاشی شده‌اند و جز موارد آرامش بخش محسوب می‌شوند را نقاش از کادر خودش خارج خواهد کرد.

 

سبک نقاشی اکسپرسیونیسم انتزاعی

این شیوه جزو انواع سبک نقاشی است که از دهه 1940 در نیویورک شروع به شکل گیری کرد. شکل گیری این سبک در حقیقت تحت تاثیر دو سبک هیجان نمایی و فرا واقع گرایی بود و سعی می‌کرد تا شکل و فضا را بتواند از قید و بند بازنمایی عینی و سنتی رهایی بخشد. هنرمندان این مکتب در ابتدا در شهر نیویورک دور هم جمع می‌شدند و به همین دلیل نام این سبک را با عنوان مکتب نیویورک نیز می‌شناسند.

سبک نقاشی کوبیسم یا حجم گری

کوبیسم یکی دیگر از انواع سبک نقاشی بوده که اگر بخواهیم آن را از لحاظ لغوی مورد توجه قرار دهیم، باید بگوییم که به معنای مکعب گری می‌باشد و در واقع به روشی از نقاشی می‌گویند که در سال 1907 توسط پیکاسو و براک مطرح شد. بسیاری از کارشناسان و منتقدان بر این باور هستند که سزان در واقع پدر کوبیسم این سبک است. این موضوع را نیز مربوط به جمله معروف سزان می‌دانند که می‌گوید: «همه مشهودات و تمام چیزی که به چشم شما می‌آید، باید به وسیله حجم‌های هندسی منظم مثل استوانه، کره و مخروط به تصویر کشیده شوند.»
دو نوع کوبیسم وجود دارد که هر کدام از آن‌ها دارای تعریفات مربوط به خودشان هستند:

 

کوبیسم سزانی: در این مدل از سبک کوبیسم، عناصری که بر روی تابلو نقش می‌بندند همچون اشکال مخروط، استوانه و مکعب شکسته شده می‌باشند و در تمام سطح تابلو مشخص هستند. یکی از ویژگی‌های بارز این سبک آن است که شکل اصلی تابلو در اشکال مکعبی شکل حل می‌شود.

کوبیسم ترکیبی: در کوبیسم ترکیبی همان طور که از اسم آن نیز مشخص است، مواد و عناصر مختلف با یکدیگر در تابلو ترکیب می‌شوند.

سبک نقاشی فوتوریسم

سبک فوتوریسم که از کلمه فیوچر انگلیسی به معنای آینده گرفته شده است، با نام سبک آینده نگری نیز شناخته می‌شود. این سبک یکی از جنبش‌هایی بود که در اوایل قرن بیستم شروع به پدیدار شدن کرد و مرکز آن نیز در ایتالیا و روسیه بود. این سبک نه صرفا در نقاشی بلکه در زمینه‌های بسیار زیاد دیگری از جمله آشپزی نیز وجود داشت. دغدغه اصلی که این سبک دنبال می‌کند مربوط به پویایی، سرعت و همچنین تکنولوژی می‌شود.

سبک نقاشی ورتیسیسم

از دیگر انواع سبک نقاشی است که با اسم دوران گری نیز شناخته می‌شود در حقیقت یک جنبش هنری کوتاه مدت است که در اوایل قرن بیستم در انگلستان بروز پیدا کرد و در پی آن حجم گرایی و آینده نگری پدیدار شد. یکی از مهم ترین تفاوت‌هایی که بین سبک دوران گرایی و آینده نگری وجود دارد، مربوط به شیوه نشان دادن حرکت‌ها می‌شود. در دوران گری اگر بخواهند سبک زندگی مدرن را به تصویر بکشند، این کار را به وسیله یک سری از خطوط کلفت انجام می‌دهند که سبب می‌شود چشم بیننده به سمت مرکز تابلو هدایت شود.
استفاده از دیگر سبک‌ها همچون کمان‌ها و زاویه‌های چندگانه بر روی یک سطح تخت برای ایجاد کردن یک تجسم از دوران و یا القای حرکت‌های چرخشی و التهابی مثل گرداب در این مکتب کاملا آشکار است.

 

جمع بندی

بهترین سبک‌های نقاشی می‌توانند در بخش‌های مختلفی و در تابلوهای نقاشی گوناگونی خودشان را نشان دهند. شناخت انواع سبک نقاشی به شما کمک می‌کند اولا بدانید که اگر به نقاشی علاقه پیدا کرده‌اید، استعداد شما در کدام بخش بیشتر است و دوما آن که اگر قرار به خرید یک تابلوی نقاشی دارید و یا حداقل قصد بازدید از یک نمایشگاه را دارید، هر تابلو جز کدام سبک است و نقاش آن تابلو چه هدفی را از کشیدن آن تابلو دنبال کرده است. اگر در مورد این مقاله نظر یا سوالی دارید، می‎توانید در قسمت کامنت با ما در میان بگذارید.

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

Select the fields to be shown. Others will be hidden. Drag and drop to rearrange the order.
  • Image
  • SKU
  • Rating
  • Price
  • Stock
  • Availability
  • Add to cart
  • Description
  • Content
  • Weight
  • Dimensions
  • Additional information
Click outside to hide the comparison bar
Compare